AJURWEDA I BIOTERAPIA
Ayurveda (Ajurweda) jest staroindyjsk±, a szerzej indoeuropejsk± metod± leczenia, która bierze siê od s³ów ayus (¿ycie) oraz veda (wiedza), czyli "wiedza o ¿yciu". Korzysta z niej ponad 80% populacji Indii, Nepalu, Tybetu, Bangladeszu, Cejlonu i wielu innych krajów. Hinduski endokrynolog Deepak Chopra jest jej wielkim promotorem na zachodzie, odk±d nawróci³ go na sw± religiê Maharishi Mahesh Yogi, propagator transcendentalnej medytacji. Tak jak niemal wszystkie wschodnie sposoby leczenia, Ayurveda opiera siê na za³o¿eniach metafizycznych a nie naukowych. Zgodnie z jej teori±, dusz± cz³owieka (albo jego witaln± energi±) jest prana (odpowiednik chiñskiej qi), niewidzialna spirytystyczna energia, która rzekomo jest Bogiem. Praktycy Ajurwedy nauczaj±, ¿e ka¿dy cz³owiek jest kompozycj± trzech si³ (do¶as), zwanych vata (powietrze i eter), pitta (ogieñ), kafa (ziemia i woda). Determinuj± one, co ludzie bêd± je¶æ i jak bêd± siê zachowywaæ. Zwolennicy Ajur-wedy podobnie jak chiñskiej medycyny wiedz±, ¿e cz³owiek ma nie jeden, lecz trzy pulsy, ka¿dy mierzy jedn± z wymienionych si³ (do¶as). Diagnozy stawia siê zwykle na podstawie tych trzech pulsów. Naukowo da siê stwierdziæ istnienie trzech duchowych si³ w cz³owieku, a tak¿e istnienie trzech ró¿nych pulsów. Jest to sprawa dobrze przeprowadzonych acz subtelnych badañ. Ajurweda jest w praktyce efektywnym systemem medycznym znanym od wielu tysiêcy lat. Ajurweda posiada doskonale rozwiniêt± chirurgiê precyzyjn±.
Teoria medyczna Ajurwedy jest bardzo przejrzysta i przyjazna wobec za³o¿eñ naukowej medycyny Zachodu. Chopra przyzna³ to w majowym wydaniu Journal of the American Medical Association z 1991 roku, pisz±c, ¿e jej terapia wyp³ywa z za³o¿enia, ¿e przyczyn± wielu chorób jest brak równowagi duchowej energii, a nie jedynie fizyczne przyczyny, jak twierdzi naukowa medycyna. Leczenie polega miêdzy innymi na stosowaniu zió³, mikroelementów, masa¿u, krêgarstwie, bioterapii, koloroterapii, zdrowej diety, jodze i leczniczych formach medytacji. Na przyk³ad kilkunastominutowa terapia, polegaj±ca na sp³ywaj±cym na czo³o strumyku ciep³ego oleju, pomaga dobrze w bezsenno¶ci i przy wysokim ci¶nieniu. Ze wzglêdu na to, ¿e Ayurveda przypisuje wiele chorób wp³ywom astrologicznym, jej zwolennicy czêsto zalecaj± amulety, zaklêcia czyli modlitwy i afirmacje, mantry, itp. Ayurveda, poza korzystnym wp³ywem g³êbokiego oddychania, relaksu oraz niektórych po¿ytecznych zió³, ma do zaoferowania bardzo wiele receptur, których poszukuje pod wp³ywem duchowej inteligencji, z któr± szuka kontaktu poprzez metafizyczne techniki, jakie promuje. Osoba zajmuj±ca siê bioterapi± powinna byæ dobrze obeznana z naukami Ajurwedy zwi±zanymi z bioenergetyk±, takimi jak diagnostyka trójpulsowa i zdolno¶æ u¿ytkowania trzech rodzajów bioenergii jakimi w swej istocie s± trzy do¶as: vata, pitta i kafa. Zdarzaj± siê hochsztaplerzy, którzy zamiast technik terapii Ajurwedy promuj± rodzaj orientalnej czarnej magii z piciem w³asnego moczu, co jest pewn± satanistyczn± komuni± z najpaskudniejszymi demonami takimi jak pi¶aæa.
Kafa (Kapha) to bioenergia, która sp³ywa i rozlewa siê jak woda, ³atwo wchodzi w cia³o, wsi±ka w cia³o jak woda w grunt, zwil¿a i och³adza. Transmisja Kafa daje uczucie ciê¿aru, ciê¿ko¶ci i wype³nienia, pacjentowi daje zwykle senno¶æ po zabiegu. Uzdrowiciel który przekazuje Kafa ma wra¿enie sp³ywu z góry, deszczu energii, rzeki czy fali morskiej. Takie zreszt± koncentracje pomagaj± w jej generowaniu i wzmaganiu.
Pitta to energia ogniowa, która w sposób oczywisty p³ynie w górê, wznosi siê, daje uczucie uniesienia, wznoszenia, lekko¶ci, ciep³a lub gor±ca, mo¿e nawet parzyæ w subiektywnym doznaniu. Transmisja daje wra¿enie spalania lub roz¶wietlania, a tak¿e ogrzewania. Mocno zwi±zana jest z leczeniem dolegliwo¶ci systemu trawiennego i z procesem spalania. Wizje ognia lub s³oñca, jego ciep³a i p³omiennego ¿aru mocno wspieraj± generowanie i transmisje tej bioenergii.
Vata – to energia powietrzna i eteryczna, bardzo lekka i daj±ca poczucie pró¿ni, pustki. Jest subtelna i czêsto ledwie wyczuwalna, niczym ¶wiat³o bez ¼ród³a ognia, jest jak ¶wiat³o ¶witu przed wschodem s³oñca. Uczucie lekkiego powiewu, jasno¶ci i ch³odu poranka daje jako¶æ
odbieran± jako Vata. Nie ma kierunku przep³ywu, choæ czasem jest to nap³yw jakby zewsz±d lub z innego wymiaru, bo ta energia raczej siê wy³ania lub nastaje ni¿ sp³ywa czy wznosi. Uczucia Vata s± subtelne i czêsto niewyczuwalne dla osób o jako¶ci Kafa.
Uregulowanie jednej z tych energii w l¿ejszych przypadkach wystarczy do poprawy zdrowia lub mobilizacji organizmu ku oczyszczeniu i wyleczeniu, je¶li zabieg jest gruntowny. W ciê¿szych kategoriach chorób trzeba oddzia³ywaæ trzema bioenergiami, tak aby pacjenta wszechstronnie oczy¶ciæ, zrównowa¿yæ i uregulowaæ wszystkie sieci energii.
Offline