Medytacja
³ac.(zag³êbianie siê w my¶lach, rozwa¿anie, namys³) - praktyki maj±ce na celu samodoskonalenie, praktykowane szczególnie przez religie Wschodu, takie jak buddyzm, taoizm, konfucjanizm, hinduizm, a ostatnio tak¿e przez niektóre szko³y psychoterapeutyczne. Elementy medytacji daj± siê równie¿ zauwa¿yæ w chrze¶cijañstwie i islamie .
Wbrew ³aciñskiemu ¼ród³os³owowi wschodnia medytacja niekoniecznie ma co¶ wspólnego z namys³em, czêsto jest nawet jego przeciwieñstwem, w niektórych szko³ach filozoficznych wrêcz zaleca siê oczyszczenie umys³u z jakichkolwiek my¶li i wyobra¿eñ, np. Jogasutry Patañd¼alego w ten sposób definiuj± praktyki jogi: yoga¶ æitta vritti nirodhah (joga to zatrzymanie aktywno¶ci umys³u). Ten rodzaj medytacji stanowi rodzaj spokojnej obserwacji, a jej nazwy nawi±zuj± do "patrzenia": dhjana (od czasownika "dhiyate" (patrzeæ umys³em), vipassana (od "vi-pa¶yate" - obserwowaæ). Z kolei inne techniki polegaj± na aktywnej wizualizacji: bhawana (tworzenie), kalpana (budowanie). Wizualizacje s± metod± szczególnie czêsto wykorzystywan± w buddyzmie tybetañskim.
Cele medytacji
* Poprawa zdrowia fizycznego i psychicznego.
* Rozwiniêcie mistrzostwa w okre¶lonych sztukach b±d¼ rzemios³ach. W tym w³a¶nie celu praktykowali medytacjê samurajowie.
* Osi±gniêcie o¶wiecenia.
* Osi±gniêcie pe³nej kontroli nad swoim cia³em i umys³em (joga, fakirzy).
* Zespolenie siê z bóstwem (wedanta, voodoo).
* Zatopienie siê w modlitwie (judaizm, chrze¶cijañstwo, islam, hinduizm).
* Przeæwiczenie procesu umierania i nauczenie siê kontroli nad nim (np. medytacja phowa znana z buddyzmu tybetañskiego).
* Usuniêcie lêku przed ¶mierci±.
Cele powy¿sze wydaj± siê byæ niekiedy sprzeczne, na przyk³ad kontrola swojego umys³u propagowana w jodze wydaje siê byæ ca³kowicie przeciwstawna do "stopniowego odpuszczania" i nabierania spontaniczno¶ci znanego w zen. Istniej± zatem ró¿ne odmiany medytacji, stosowne do ró¿nych jej celów.
Praca z umys³em
Podstaw± wiêkszo¶ci odmian medytacji jest praca z umys³em. Istniej± tu dwa g³ówne (i przeciwstawne) sposoby wykonywania tej pracy:
* Medytacje zwrócone do wewn±trz - maj± zwykle na celu zag³êbienie siê w swej osobowo¶ci, w celu dokonania zmian, wyciszenia lub wzmocnienia ró¿nych jej aspektów, uzyskania pewnych odpowiedzi, lub wzajemnego uzgodnienia ró¿nych elementów osobowo¶ci. Do tej grupy zaliczaj± siê np. wszelkie techniki transowe, hipnotyczne, wizualizacyjne, mantry, tai-chi, joga. Czasem (szczególnie w przypadku transu i wizualizacji) s± one wykonywane z zamkniêtymi oczami.
* Medytacje zwrócone na zewn±trz - maj± zwykle na celu zwiêkszenie czujno¶ci i poprawienie koncentracji oraz spontaniczno¶ci. Pozwalaj± ¿yæ "tu i teraz" z mniejszym baga¿em przesz³o¶ci i przysz³o¶ci. Do tej grupy zalicza siê na przyk³ad wiêkszo¶æ technik zen. Na ogó³ s± wykonywane z otwartymi oczami. Wiele spo¶ród medytacji z tej grupy mo¿na wykonywaæ w trakcie codziennych zajêæ (istnieje nawet porzekad³o: "zen jest twoim codziennym umys³em").
Pozycje medytacyjne
Najbardziej rozwiniêty system pozycji medytacyjnych napotykamy w jodze.
W buddyzmie pozycje medytacyjne maj± mniejsze znaczenie ni¿ sposób pracy z umys³em. Siedz±c w lotosie z rozbieganym umys³em uzyskamy mniej ni¿ æwicz±c uwa¿no¶æ w t³oku w tramwaju. Buddyzm proponuje nastêpuj±ce pozycje (w kolejno¶ci od najlepszej do najgorszej): lotos, pó³lotos, pozycja æwierælotosu, pozycja birmañska, siad skrzy¿ny, przysiad na piêtach, siedzenie na krze¶le, le¿enie (pozycja "trupa" lub inaczej "martwe cia³o").
Bezpieczeñstwo medytacji
Medytacje s± generalnie bezpieczne. S± one wykorzystywane w psychoterapii. Medytacja prowadzi bowiem do "lepszego wgl±du w siebie". Problemy mog± zaistnieæ jedynie w przypadku praktykowania medytacji przez niektórych psychotyków albo osoby, dla których kontakt z w³asn± pod¶wiadomo¶ci± i emocjami mo¿e byæ niebezpieczny (np. cierpi±cy na ciê¿k± depresjê albo lêki).
Praktykowanie medytacji mo¿e jednak równie¿ zwielokrotniæ dzia³anie niektórych leków,[potrzebne ¼ród³o] szczególnie przeciwlêkowych i zmniejszaj±cych ci¶nienie krwi. W takim przypadku dozowanie tych leków musi byæ monitorowane przez lekarza.
W istocie wszystkie tradycyjne szko³y medytacyjne przestrzegaj± przed zwracaniem uwagi na wizje i stany transowe (makio). Zaleca siê traktowanie ich jako kolejnego wra¿enia, na którym nie nale¿y siê koncentrowaæ lecz pod±¿aæ za medytacj±.
Medytacja mo¿e byæ niekiedy niebezpieczna dla osób ciê¿ko chorych psychicznie. Wed³ug prof. Richarda P. Hayesa[2] stan schizofreników podczas medytacji na ogó³ pogarsza siê, gdy¿ wpadaj± w kompletn± dezorientacjê co wzmaga ich wewnêtrzny chaos.
Równie¿ u cyklofreników medytacja jest odradzana, gdy¿ mo¿e gwa³townie przerzuciæ ich z manii do depresji, albo zwiêkszyæ amplitudê ich emocjonalnych wahañ.
U osób z zaburzeniem obsesyjno-kompulsyjnym pragnienie zdobycia o¶wiecenia mo¿e byæ tak du¿e, ¿e blokuje dalsz± praktykê, a nastêpnie prowadzi do psychicznego za³amania siê z powodu niepowodzenia. Zdarzali siê te¿ obsesyjni mnisi, którzy próbowali wbrew s³owom Buddy doj¶æ do o¶wiecenia przez samobójstwo.
Nale¿y podkre¶liæ, ¿e odnotowano jedynie nieliczne przypadki niekorzystnego wp³ywu medytacji i to wy³±cznie w¶ród osób zaburzonych psychicznie.
Nauka a medytacja
Medytacja czêsto by³a przedmiotem zainteresowania neurologii, psychologii, szczególnie transcendentalnej i fizjologii.
Bezpo¶rednimi fizjologicznymi efektami medytacji s±:
* Zmniejszone ci¶nienie krwi
* Zmniejszone têtno
* Zmniejszony poziom metabolizmu
* Zmniejszenie czêstotliwo¶ci fal mózgowych
* Zmniejszenie stê¿enia kwasu mlekowego we krwi (zwi±zane z redukcj± lêku).
* Zwiêkszenie oporu elektrycznego skóry (zwi±zane z g³êbokim relaksem)
* W medytacjach zwróconych na zewn±trz zanikanie efektu habituacji, szczególnie s³uchowej.
Wszystkie efekty oprócz ostatniego obserwowane s± równie¿ podczas snu, jednak w czasie prawid³owej medytacji cz³owiek zachowuje, a nawet wzmacnia ¶wiadomo¶æ.
W d³ugim okresie medytacja na ogó³ powoduje szersze skutki:
* Fizjologiczne
o Trwa³e ró¿nice pomiêdzy czêstotliwo¶ciami fal mózgowych w przedniej i tylnej czê¶ci mózgu
o Wy¿szy poziom serotoniny w mózgu
* Psychologiczne
o Poczucie harmonii umys³u
o Wiêksz± akceptacjê siebie i pewno¶æ siebie
o Zwiêkszon± zdolno¶æ koncentracji
o Sk³onno¶æ do prze¿ywania ¿ycia "tu i teraz" zamiast rozpamiêtywania przesz³o¶ci i rozmy¶lania na temat przysz³o¶ci
o Poprawienie osobowo¶ci (obserwowane zmniejszenie warto¶ci skal testu MMPI-2)
o Zmniejszon± podatno¶æ na stres
o Zmniejszenie roli psychologicznych mechanizmów obronnych - mniej zak³amany obraz ¶wiata
o Podwy¿szony poziom energii ¿yciowej
o Zwiêkszon± obiektywno¶æ (zdolno¶æ do nieos±dzania sytuacji ze swojego punktu widzenia)
o £atwiejszy dostêp do emocji
o Poprawê zdolno¶ci do empatii
o Obni¿enie poziomu lêku, tak¿e przed ¶mierci±
o Zmniejszenie zaburzeñ psychosomatycznych
o Zwiêkszenie poczucia kontroli wewnêtrznej
o Wiêksz± spontaniczno¶æ
Du¿a liczba badañ dotyczy medytacji transcendentalnej jednak te badania nie s± zbyt wiarygodne, gdy¿ w olbrzymiej wiêkszo¶ci s± finansowane przez organizacjê oferuj±c± kursy medytacji transcendentalnej.
Przeprowadzano te¿ z powodzeniem próby nauczenia wiê¼niów kontroli emocjonalnej przy u¿yciu medytacji vipassany[3]. Wiê¼niowie ci byli bardziej skorzy do wspó³pracy z w³adzami, mieli mniejsz± sk³onno¶æ do narkotyków i znacz±co rzadziej wracali do wiêzienia po wyj¶ciu na wolno¶æ. Podobny projekt istnieje te¿ w Polsce, a praktyka (stan z 2005) odbywa siê w kilku dolno¶l±skich wiêzieniach[4].
Medytacja a zdrowie
W Harwardzkiej Klinice Cia³a i Umys³u (ang. Harvard’s Mind/Body Clinic) przeprowadzano badania nad medytacj± jako metod± leczenia. Uzyskano poprawê lub wyleczenie w nastêpuj±cych chorobach:
* nadci¶nienie,
* arytmie serca,
* niep³odno¶æ z nieznanych przyczyn (zaburzenia psychosomatyczne),
* PMS (zespó³ napiêcia przedmiesi±czkowego),
* chroniczny ból,
* migrena,
* bezsenno¶æ (insomnia),
* zaburzenia psychosomatyczne,
* ³agodna depresja,
* niepokój,
* obni¿one poczucie w³asnej warto¶ci.
W pracy ludzie rzadziej korzystali z urlopów chorobowych.
Offline
Kilka dni ponownie wróci³em do czêstych medytacji. Nawet kilka razy na dzieñ. Nie mam na razie co robiæ, siedzê w domu, wiêc zajmujê siê tego typu rzeczami...
Jednak ostatnio po prostu by³a taka sprawa: musia³em i¶æ do dentysty, ale ba³em siê trochê bólu, wiêc przez kilka dni medytowa³em, aby nie czuæ bólu. Aby siê nie baæ itd. No i zadzia³a³o ;]
A tak, o medytacjach etc. wypowiem siê nied³ugo. Napiszê jakie s± rodzaje medytacji, podam przyk³ady itd.
Offline
dopiszê jeszcze co¶... prawdopodobnie skutkiem ubocznym niektórych medytacji jest orgazm, jednak pamiêtam tylko jedn± tego typu medytacjê i to zapomnia³em do czego tak naprawdê ma ona prowadziæ
Offline
Sta³ Bywalec
Widaæ , ¿e ma wiele w³asno¶ci leczniczych. Mo¿e warto to rozpowszechniaæ ? Po co traciæ kasê na leki i siê faszerowaæ jak mo¿na zrobiæ to samemu . I chyba jest to te¿ ¶wietny relaks ? A mo¿e wysi³ek ? Jak to jets >
Offline
kicia, prawdê mówi±c chyba tylko u kobiet, bo ja jak na razie nie mia³em
chyba, ¿e chodzi³o o takie fajne uniesienie... hmm... niepodobne do orgazmu, ale daje poczucia spe³nienia we wszystkim...
co do zdrowotno¶ci... polecam qi gong. To taka medytacja w ruchu. W ogóle. Medytowanie w czasie ruchu (taki... hmm... stan umys³u.... czasem siê i tak zamy¶lamy jak powtarzamy monotonne rzeczy...)
Ale je¶li chodzi o leczenie, to po zapoznaniu siê z energiami, czakrami, nauczaniu siê je odczuwaæ, nabyciu trochê empatii, to medytacje mog± zrobiæ siê naprawdê intensywniejsze. No i tak, odpowiednia poza daje niez³ego kopa energii.
Offline
A ja w³a¶nie my¶la³am , ¿e u mê¿czyzn jest niekontrolowany wytrysk. Ale pewnie im chodzi o jakiego¶ rodzaju "ekstazê " i tylko My jeste¶my zboczuchy i zaraz o takich rzeczach my¶limy
Offline
Nie wiem, te panie, które stosowa³y te techniki, mia³y niby orgazm ale w±tpiê, aby chodzi³o tutaj o cielesny orgazm, który jest prawdopodobnie jedynie drobn± cz±stk± prawdziwego orgazmu, wiêc...
Offline
Mo¿e kiedy¶ bêdê mia³a z tym wiêksz± "styczno¶æ" jak Mi siê co¶ takiego przydarzy to na pewno . Opiszê. Nigdy nie mia³am z czym¶ takim styczno¶ci bynajmniej wci±gnê³o Mnie to wszystko.
Offline
tak wiêc czekam z niecierpliwo¶ci± ;]
Co do technik. Znasz jakie¶, czy po prostu si±dziesz se po turecku, oczy¶cisz umys³ z my¶li i bêdziesz g³êboko i wolno oddycha³a?
Offline